Stereorigami

Ja, dat u verder niet denkt dat ik niet heel aan het werk ben ofzo, maar die origamibui van laatst blijkt tamelijk persistent. En dat met die stereofoto’s ook. Dus. Zelf zo’n ding vouwen? Da ken! Het heet een spike ball (maar eigenlijk is het een rombische dodecaëder) en u heeft er maar twaalf blaadjes voorMeer lezen over “Stereorigami”

Borát: Kerstmegapretpakket

Jahaha, is me dat lang geleden! Ik dacht, ik denk, ik doe weer eens een dot Borátten voor de desgewenste liefhebber in kwestie. Pak ’m beet voor de feestdagen! De kindje mag (nog steeds) niet roken: Duits toneel: Een knutselwerkje voor Jezus: Juffrouw Van Deursen heeft het weer: Kaat en Anna halen oude oorlogsherinneringen op: Man met reclameslogan:Meer lezen over “Borát: Kerstmegapretpakket”

Mark Bischof (2)

En we zijn bij Mark Bischof geweest! Drab sr. en jr. hadden zich gistermiddag – griep of niet – ingeboekt voor een groeptoer in zijn atelier, en dat was meer dan grondig de moeite waard. Wat een prachtmachines staan daar uitgestald, en met wat een liefdevol oog voor schoonheid en detail is alles vormgegeven. Duizenden onderdelen, alles ter plekke in zijn miniwerkplaatsje gedraaibankt, bijgevijldMeer lezen over “Mark Bischof (2)”

Creavlaag

Origami! Kent u dat, origami? Niet? Nou, dat bestaat dus! Het heet origami! Moet u eens doen joh, origami! Is leuk! Kijk deze extreem simpele vlindertjes nou lief wezen. Of mocht u iets met meer ballen blieven kunt u ook de wiskundige kant op. Zoals bijvoorbeeld deze verrassend onmoeilijke semigestelleerde octaëder uit twaalf blaadjes: En zo verder te over. Met dezeMeer lezen over “Creavlaag”

Samorost 3

Oeloeloe! Dat zie ik maar weer eens net. Er staat weer een nieuw spel aan te komen van Amanita Design, de Tsjechen achter Machinarium, Botanicula, Questionaut en allerfraaiste aanverwanten. Samorost 3 is de naam, in navolging van (je verwacht het niet) Samorost 1 en Samorost 2. En het ziet er weer om door allerlei smakelijk gecorrodeerde ringetjes teMeer lezen over “Samorost 3”

Zonga zozonga zonga zèh

Kijk kindertjes, hier danste opa Drab op toen hij nog cool en gelukkig was. Da’s nog eens wat anders hè, dan die empeedrie-muziek van jullie. Deze artiesten hadden tenminste wat te zèggen. Oh sedessa, sedakka, sebiddele dang ding. (Toevallig iemand contactgegevens van de dame in het rood? Of anders die in het wit? Leila zelf mag ook bellen. Of gewoonMeer lezen over “Zonga zozonga zonga zèh”

Zwarte Piet verdacht van Manslag

Dat Sints bruine hulpje in zijn huidige guitige vorm pas omstreeks 1850 is geboren wist u misschien al (pdfpdf.pdf), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er voor die tijd geen Zwarte Pieten bestonden. De vroegste vindplaats die ik kon vinden is in de Groninger Courant van vandaag uit 1787. Tja, beste knecht, dat helpt natuurlijk niet echt voor de beeldvormingMeer lezen over “Zwarte Piet verdacht van Manslag”

Mark Bischof

Ik heb u wel eens vaker mijn liefde voor kinetische kunst opgedrongen, zoals die van de wonderwerkers Reuben Margolin, Anhony Howe, Arthur Ganson, U-Ram Choe, David C. Roy, Bob Potts en natuurlijk Theo Jansen. Iemand die ik in dat rijtje nog niet kende, en op wie ik zopas volkomen bij toeval via iets totaal anders stiet, heet Mark Bischof en maaktMeer lezen over “Mark Bischof”

John Cleese over (geen) gevoel voor humor

Uit zijn autobiografie So, Anyway…: Hoofdstuk 4 (over een leraar): … but now I realised that I really disliked him, and I knew exactly why: he didn’t know the difference between being solemn and being serious. He was a dour, grim little gnome who could not understand that you can try to do your very bestMeer lezen over “John Cleese over (geen) gevoel voor humor”

Limbo

Geheel in de sfeer van het heersende weertype ben ik momenteel dit spel aan het spelen: Limbo. Extreem duister en je gaat voortdurend op de onaangenaamste manieren dood, maar èrg fraai uitgevoerd en bij tijd en wijlen op een zwarte manier zelfs grappig. De makers (Playdead, hè, knus) zijn bezig met een soortement van vervolg genaamd Inside, waar jeMeer lezen over “Limbo”

Maansverduistering

Om er nou zo OMGF SUPER BLOOD MOON APOCALYPSE!!1 over van de toren te tetteren vond ik niet nodig, maar ik heb er afgelopen nacht toch mijn wekker even voor op 4 uur gezet. Hij was mooi.     Nu koffie. Aanvoegsel: En mensen die dit soort composieten maken snappen geloof ik niet helemaal hoe licht enMeer lezen over “Maansverduistering”